
10-06-2025
TOYOTA GAZOO Racing i Sébastien Ogier odnoszą spektakularny triumf na Sardynii
Po bardzo zaciętej walce do ostatniego odcinka specjalnego Rajdu Sardynii TOYOTA GAZOO Racing zdobyła szóstą z rzędu wygraną w tegorocznych Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA. To było piąte z kolei zwycięstwo Sébastiena Ogiera w tym rajdzie. Kalle Rovanperä był trzeci w tej edycji zawodów.
Tegoroczna edycja włoskiej imprezy na wyspie Sardynia zasłużyła na swoją reputację jednej z najbardziej wymagających rund Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Z temperaturami przekraczającymi 30 stopni Celsjusza i nierównymi, kamienistymi drogami, rajd wystawił kierowców, ich samochody i opony na mocną próbę, testując ich wytrzymałość do granic możliwości.
Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) stanął przed wyzwaniem kontynuowania nieprzerwanej zwycięskiej passy, trwającej od początku tegorocznego WRC, z pięcioma wygranymi rajdami. Wyzwanie było tym bardziej trudne, bo trzy najlepsze załogi zespołu musiały startować pierwszego dnia rajdu na czele stawki, przecierając trasę i walcząc na mało przyczepnej warstwie piaszczystych odcinków specjalnych.
Thriller do ostatniego odcinka specjalnego
Już pierwszego dnia, w piątek, znakomicie spisali się Sébastien Ogier i jego pilot Vincent Landais, obejmując prowadzenie na koniec dnia po ostatnim odcinku specjalnym. Ośmiokrotny rajdowy mistrz świata kontynuował zaciętą walkę także drugiego dnia. Francuzowi udało się utrzymać przewagę zaledwie 11,1 sekundy przed wymagającym ostatnim dniem rajdu. W niedzielę, na nowych odcinkach specjalnych, przejeżdżanych dwukrotnie, Ogier kontynuował zwiększanie swojej przewagi już od startu i wygrania pierwszego OSu. W głębokich koleinach kończącego rajd Power Stage wszystko mogło się jeszcze zmienić. Załoga narobiła sporo strachu całemu zespołowi oraz kibicom, gdy zaliczyła na trasie obrót w kierunku drzewa i musiała zawracać. Ogierowi i Landaisowi udało się jednak utrzymać prowadzenie i na mecie przypieczętować zwycięstwo z przewagą zaledwie 7,9 s.
Dzięki swojemu piątemu zwycięstwu w Rajdzie Sardynii Sébastien Ogier stał się najbardziej utytułowanym kierowcą tej imprezy, odkąd WRC zaczęło odwiedzać Sardynię w 2004 roku. Jest to również jego trzecia wygrana w czterech dotychczasowych startach w tym sezonie, a dzięki zwycięstwu zespół TGR-WRT utrzymuje swoją 100-procentową skuteczność i powiększa rekord zwycięstw w sezonie 2025.
Toyota prowadzi we wszystkich klasyfikacjach
Podobnie jak w minionej rundzie w Portugalii, Kalle Rovanperä pilotowany przez Jonne Halttunena, zdobył dla TGR-WRT podwójne podium, kończąc rajd na trzeciej pozycji. Rovanperä i Halttunen jechali w piątek jako drudzy, również otwierając trasę. Pokazali jednak dobrą prędkość i uniknęli kłopotów, a swoje najlepsze tempo zachowali na finałowy Power Stage, gdzie zwyciężyli z przewagą 8,1 sekundy nad drugą załogą. Pozwoliło im to również wygrać dodatkową klasyfikację Super Sunday.
Trzecia załoga TGR-WRT zgłoszona do zdobywania punktów w klasyfikacji producentów, Elfyn Evans i jego pilot Scott Martin, miała najtrudniejsze zadanie, otwierając drogę w piątek. Cierpliwe podejście i rozsądna równa jazda przez cały rajd opłaciły się i brytyjski duet zdobył czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu, pomimo straty około dwóch minut na zmianę opony w sobotę. Evans i Martin zajęli również czwarte miejsce w klasyfikacji Super Sunday i piąte na Power Stage, dzięki czemu nadal prowadzą w mistrzostwach kierowców i pilotów. Na drugiej pozycji, 19 punktów za nimi, są Ogier z Landaisiem, a zaledwie jeden punkt dalej trzecią lokatę zajmują Rovanperä z Halttunenem. Zespół TGR-WRT zwiększył swoją przewagę w mistrzostwach producentów do aż 69 punktów.
"Rajd Sardynii to naprawdę trudne wydarzenie. Startowaliśmy w nim osiem razy i tylko raz wygraliśmy. Niemal co roku któraś z naszych załóg musiała się wycofać, pozostawiając naszym konkurentom zwycięstwo. Ott Tanak stracił zwycięstwo na Power Stage w 2019 roku, a Sébastien Ogier przegrał w 2024 roku, również na ostatnim odcinku. W zeszłym roku Seb przegrał o zaledwie 0,2 sekundy z powodu kłopotów, co było dla nas bardzo frustrujące. W tym roku również niewiele brakowało na Power Stage, ale Seb się zrehabilitował! To dla niego wspaniałe, piąte zwycięstwo na Sardynii. Jestem za ten wynik bardzo wdzięczny Sebowi i Vincentowi. Zespół doświadczył kilku problemów, w tym rolowania Takamoto, ale cieszę się, że ostatecznie wszystkie nasze pięć samochodów ukończyło rajd bez wycofań i dotarło do mety. Podejmowanie wyzwań na tak trudnej trasie pomaga nam stawać się silniejszymi. TOYOTA GAZOO Racing będzie nadal tworzyć coraz lepsze samochody, pokonując kolejne przeszkody na rajdowych odcinkach specjalnych" - mówił po mecie rajdu Akio Toyoda, Prezes TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Sześć Toyot w pierwszej siódemce
Załoga czwartej Toyoty GR YARIS Rally1, w składzie Takamoto Katsuta i Aaron Johnston, straciła sporo czasu przez rolkę przy niedużej prędkości w piątek i zatrzymanie się na wymianę opony w sobotę, ale i tak zajęła piąte miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów. Piąty duet z zespołu TGR-WRT2, Sami Pajari i Marko Salminen, pokazał dobre tempo w Toyocie GR YARIS Rally1, zajmując czwarte miejsce na koniec rywalizacji w piątek. Niestety również oni stracili sporo czasu na zmianę opony w sobotę, a następnie obrócili się na pierwszym niedzielnym odcinku specjalnym i uszkodzili zawieszenie, ostatecznie kończąc rajd na siódmym miejscu.
Oliver Solberg, pilotowany przez Elliotta Edmondsona w Toyocie GR Yaris Rally2 z zespołu Printsport, ukończył rajd na szóstej pozycji w klasyfikacji generalnej i był najwyżej sklasyfikowanym kierowcą w aucie klasy Rally2.
Kontynuacją rywalizacji na szutrowych europejskich trasach będzie Rajd Akropolu w Grecji w dniach 26-29 czerwca. To legendarne wydarzenie w WRC, które słynie z technicznych kamienistych górskich dróg i wysokich temperatur.
Wyniki Rajdu Sardynii 2025:
1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) 3h34m24.5s
2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +7.9s
3. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +50.5s
4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +5m05.7s
5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +7m29.6s
6. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +8m32.9s
7. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +10m29.0s
8. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +10m58.7s
9. Roberto Daprà/Luca Guglielmetti (Škoda Fabia RS Rally2) +12m15.3s
10. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Toyota GR Yaris Rally2) +12m21.1s
Klasyfikacja kierowców WRC 2025 po sześciu rundach:
1. Elfyn Evans 133 pkt.
2. Sébastien Ogier 114 pkt.
3. Kalle Rovanperä 113 pkt.
4. Ott Tänak 108 pkt.
5. Thierry Neuville 83 pkt.
6. Takamoto Katsuta 63 pkt.
7. Adrien Fourmaux 44 pkt.
8. Sami Pajari 31 pkt.
9. Grégoire Munster 18 pkt.
10. Josh McErlean 12 pkt.
Klasyfikacja producentów WRC 2025 po sześciu rundach:
1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 312 pkt.
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 243 pkt.
3. M-Sport Ford World Rally Team 87 pkt.
4. TOYOTA GAZOO Racing WRT2 48 pkt.