
16-07-2025
TOYOTA GAZOO Racing zwiększa tempo w WRC
Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team rozpoczyna serię najszybszych rajdów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Już w dniach 17-20 lipca na szutrowych trasach Rajdu Estonii wystartuje pięć załóg w Toyotach GR YARIS Rally1.
Po trzech upalnych i bardzo trudnych rajdach szutrowych w Portugalii, na Sardynii i w Grecji, odcinki specjalne w lasach północnej Europy przyniosą zawodnikom i kibicom WRC nie tylko zmianę klimatu, ale także znaczną zmianę tempa sportowej jazdy.
Powracający do kalendarza WRC po roku nieobecności Rajd Estonii słynie z szerokich i szybkich szutrowych dróg z mnóstwem skoków i wzniesień. Estońskie rajdowe trasy mają jednak też dużo węższych i bardziej technicznych odcinków, a wielu miejscach na miękkiej i piaszczystej nawierzchni mogą zrobić się głębokie koleiny już po pierwszych autach ze stawki.
Zaledwie dwa tygodnie po Rajdzie Estonii na bardzo podobnych bardzo szybkich szutrowych odcinkach specjalnych z licznymi hopami i długimi skokami odbędzie się Rajd Finlandii, jeszcze szybsza runda w kalendarzu WRC i domowy rajd dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT).
Mocni pretendenci do wygranej
Na półmetku rajdowego sezonu zespół TGR-WRT pewnie prowadzi w klasyfikacji producentów WRC i ma 65-punktową przewagę nad rywalami. Liderami w klasyfikacji kierowców i pilotów jest świetnie jeżdżąca w tym sezonie załoga Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 33 w składzie kierowca Elfyn Evans i pilot Scott Martin.
Evans po otwieraniu trasy na trzech ostatnich rajdach jako liderzy punktacji chce w Estonii zdobyć trzecie zwycięstwo w tym sezonie. Jako dwukrotny triumfator Rajdu Finlandii bardzo lubi tego typu szybkie szutrowe odcinki specjalne.
Oprócz Evansa i Martina mocnymi pretendentami do zwycięstwa w Estonii są Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen w Toyocie GR YARIS Rally1 z nr 69. Rovanperä jest zwycięzcą trzech ostatnich rund WRC rozgrywanych w Estonii.
Takamoto Katsuta, pilotowany przez Aarona Johnstona, w Toyocie GR YARIS Rally1 z nr 18 również cieszy się z powrotu na szybsze drogi po raz pierwszy od czasu, gdy w lutym zajął drugie miejsce za Evansem w zimowym Rajdzie Szwecji. Duże szanse na dobry wynik w Rajdzie Estonii ma młody fiński kierowca Sami Pajari, pilotowany przez Marko Salminena, w Toyocie GR YARIS Rally1 z nr 5. Junior zespołu TGR-WRT zalicza w tym sezonie swój pierwszy pełny start w najmocniejszej oraz najszybszej kategorii Rally1 i posiada już bardzo duże doświadczenie na szybkich szutrowych trasach. Pajari zwyciężał w Estonii dwa razy w kategorii Junior WRC.
Juniorzy i młode talenty w WRC
W Estonii miejsce Sébastiena Ogiera, pilotowanego przez Vincenta Landaisa, zajmie debiutant za kierownicą Toyoty GR YARIS Rally1, młody i bardzo utalentowany Oliver Solberg, pilotowany przez Elliotta Edmondsona. Ogier zalicza w tym sezonie program startu w wybranych rundach WRC. Z kolei dla Solberga, który w tym sezonie z powodzeniem startuje Toyotą GR Yaris Rally 2 w WRC2, będzie to świetna okazja do zaprezentowania się w aucie kategorii Rally1.
"Po trzech bardzo trudnych i wymagających rajdach szutrowych, nasz zespół z niecierpliwością czeka na kolejne imprezy na szybkich drogach w Estonii i Finlandii. Te rajdy zwykle dobrze pasują naszym kierowcom i naszym samochodom. Rywalizacja ostatnio była jednak bardzo zacięta i wiemy, że będziemy musieli dać z siebie wszystko, jeśli chcemy wygrać. Będą to pierwsze szybkie rajdy szutrowe na nowych tegorocznych oponach, więc od Grecji trwały ważne dla nas testy, by zoptymalizować cały pakiet ustawień auta pod kątem spodziewanych warunków. Cieszy nas również to, że dajemy Oliverowi Solbergowi tę wyjątkową szansę po kilku jego bardzo dobrych wynikach w Toyocie GR Yaris Rally2 w tym sezonie” - mówi Jari-Matti Latvala, szef zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Wraz z przejściem Solberga do kategorii Rally1, stawkę Toyot GR Yaris Rally2 na liście zgłoszeń Rajdu Estonii otwiera Fin Roope Korhonena (zespół Rautio Motorsport), do którego dołączy kolejny młody utalentowany fiński kierowca rajdowy Tuukka Kauppinen (także zespół Rautio Motorsport). Kolejnym szybkim kierowcą i pretendentem do wygranej w WRC2 będzie Estończyk Georg Linnamäe (zespół RedGrey), który wygrał zawody w zeszłym roku, rozgrywane w randze Rajdowych Mistrzostw Europy FIA (ERC). Dołączą do nich debiutujący w WRC2 Joosep Ralf Nõgene (zespół RedGrey) oraz Marco Bulacia (zespół Delta Rally) i Fabio Schwarz (zespół Armin Schwarz Driving Experience).
W kategorii WRC2 udział weźmie również członek programu TOYOTA GAZOO Racing WRC Challenge, Yuki Yamamoto.
Dwadzieścia odcinków specjalnych
Rajd Estonii zlokalizowany jest w drugim co do wielkości mieście kraju, Tartu i jego okolicach. Historyczny Plac Ratuszowy w Tartu po raz kolejny będzie gospodarzem uroczystego startu w czwartkowy wieczór 17 lipca, po którym rozegrany będzie odcinek super specjalny.
W piątek 18 lipca zawodników i kibiców czeka 7 odcinków specjalnych w kończącym dzień ulicznym odcinkiem Elvie. Sobotni format jest podobny do piątkowego, z dwoma odcinkami przejeżdżanymi dwukrotnie w pierwszej połowie dnia i dwoma próbami przed wieczornym odcinkiem super specjalnym w Tartu. Niedziela 20 lipca składa się z trzech odcinków, z których Kääriku zostanie przejechany po raz drugi i zakończy rajd jako finałowy dodatkowo punktowany Power Stage.
Łącznie przez cztery dni rywalizacji załogi pokonają ponad 1240 km trasy, z czego aż 308 km stanowić będą wymagające i bardzo szybkie rajdowe odcinki specjalne.