
22-07-2025
Spektakularna wygrana Solberga w Estonii i 100. triumf Toyoty w WRC
Oliver Solberg odniósł sensacyjne zwycięstwo w Rajdzie Estonii, debiutująca w barwach TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team. Dla utalentowanego 23-letniego kierowcy jest to pierwsza wygrana w WRC, a dla marki Toyota setne zwycięstwo w jej historii startów w Rajdowych Mistrzostw Świata FIA - WRC.
TOYOTA GAZOO Racing w swojej działalności kładzie bardzo duży nacisk na zapewnienie młodym talentom odpowiedniej ścieżki do rozwoju kariery oraz osiągania jak najlepszych wyników. Można było to bardzo dobrze zaobserwować na przykładzie Kalle Rovanpery, dwukrotnego i jednocześnie najmłodszego w historii rajdowego mistrza świata.
Z podobnej ścieżki korzysta ubiegłoroczny mistrz świata w kategorii WRC2 Sami Pajari. Młody fiński kierowca w zeszłym sezonie świetnie spisywał się za kierownicą Toyoty GR Yaris Rally2, zdobywając mistrzowski tytuł i w nagrodę za swoje osiągnięcia mógł zaliczyć starty w wybranych rundach Toyotą GR YARIS Rally1 HYBRID. W tym sezonie Pajari wspólnie z TGR-WRT startuje w pełnym sezonie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC), rywalizując w najwyższej kategorii Rally1.
Setna wygrana Toyoty
Kolejnym młodym utalentowanym kierowcą, który otrzymał szansę od TGR-WRT został Oliver Solberg. Po dobrych wynikach w tym roku za kierownicą Toyoty GR Yaris Rally2 i objęciu prowadzenia w kategorii WRC2 Solberg mógł wystartować Toyotą GR YARIS Rally1 w bardzo szybkiej szutrowej rundzie Rajdzie Estonii. Dla 23-latka był to pierwszy start autem Rally1 od 2022 roku.
Po dwóch dniach testów w Finlandii na krótko przed rajdem, szwedzki kierowca i jego brytyjski pilot Elliott Edmondson od razu poczuli się bardzo pewnie za kierownicą Toyoty GR YARIS Rally1. Już na pierwszym odcinku specjalnym (OS) w piątek rano wygrali swój pierwszy OS w karierze i od razu objęli prowadzenie w całym rajdzie. Po dwóch kolejnych wygranych OS-ach w piątek Solberg prowadził z przewagą 12,4 sekundy na rywalami. W sobotę dołożył jeszcze cztery kolejne wygrane odcinki i powiększył przewagę do 21,1 sekundy nad drugim w stawce kierowcą.
W niedzielę Solbergowi udało się zachować zimną krew i nie ponieść emocjom, zwłaszcza podczas nagłej zmiany przyczepności szutrowej nawierzchni spowodowanej opadami deszczu. Lider klasyfikacji generalnej nie popełniał błędów i zapisał na swoje konto jeszcze dwa wygrane OS-y, a na kończącym rajd dodatkowo punktowanym Power Stage zdobył trzecie miejsce. Załoga Toyoty GR YARIS rally 1 z nr 99 odniosła w Estonii jedno z najbardziej niezwykłych zwycięstw w WRC od wielu lat.
"Oliver, Elliott, gratuluję zwycięstwa! Trzy lata temu spotkałem Oliviera na rundzie WRC w Belgii. Kiedy wysiadł ze swojego rajdowego auta, zauważył legendę, Juhę Kankkunena. Zdeterminowany, by zrobić sobie z nim zdjęcie, wręczył mi swój telefon komórkowy i poprosił o zrobienie zdjęcia. Pochyliłem się i zrobiłem zdjęcie jego i Juhy. Potem jego ojciec powiedział mi „dziękuję” i jeszcze otrzymałem od Olivera nieśmiały uśmiech... Jest jeszcze film z tego momentu, który opublikuję na moim oficjalnym Instagramie. Dzisiejsze zwycięstwo Olivera potraktowałem jako „podziękowanie” za tą sytuację sprzed trzech lat. Jeśli następnym razem wygra, a ja będę na miejscu, pobiegnę do niego i mam nadzieję, że zrobi sobie ze mną zdjęcie, a jeśli Juha tam będzie, poproszę go o zrobienie nam zdjęcia!” - mówił na mecie rajdu Akio Toyoda, Prezes TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Oilver Solberg dołączył tym samym do swojego ojca Pettera Solberga (Rajdowego Mistrza Świata z 2003 roku) jako zwycięzca rundy WRC. Dzięki wygranej w Rajdzie Estonii 23-latek został trzecim najmłodszym kierowcą, który kiedykolwiek zwyciężył w rundzie WRC, dzieląc ten tytuł ze swoim kolegą z zespołu Kalle Rovanperą i obecnym dyrektorem TGR-WRT Jari-Matti Latvalą. Stał się również szesnastym kierowcą samochodu Toyota, który wygrał rajd zaliczany do klasyfikacji WRC. Jego zwycięstwo jest 100. wygraną Toyoty w rundzie WRC i w piękny sposób pokazuje bogatą i wspaniała historię Toyoty w WRC, które sięga pierwszego zwycięstw japońskiego producenta w WRC w 1973 roku w Rajdzie Press-on-Regardless w Stanach Zjednoczonych, wywalczonego przez Waltera Boyca.
Toyota z pewnym prowadzeniem wśród producentów
Trzykrotny zwycięzca Rajdu Estonii Kalle Rovanperä, pilotowany przez Jonne Halttunena, tym razem musiał zadowolić się 4. miejscem w klasyfikacji generalnej. Załodze Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 69 udało się wygrać Power Stage i zajął drugie miejsce za Solbergiem w dodatkowo punktowanej klasyfikacji Super Sunday, zdobywając cenne punkty do rocznych wyników WRC.
Lider punktacji WRC Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina, po raz kolejny musiał jechać jako pierwszy i walczyć o utrzymanie się Toyotą GR YARIS Rally1 z nr 33 na bardzo luźnej wierzchniej szutrowej nawierzchni. Evans, podobnie jak Rovanpera, miał dobry ostatni dzień rajdu, zdobywając szóste miejsce w klasyfikacji generalnej i kończąc na czwartym miejscu w Super Sunday i piątym na Power Stage. Po ośmiu rundach WRC Evans musiał oddać prowadzenie w klasyfikacji WRC, ale do aktualnego lidera dzieli go zaledwie jeden punkt.
Takamoto Katsuta, pilotowany przez Aaron Johnston, w Toyocie GR YARIS Rally1 z nr 18 prowadzili przed Evansem i Martinem do przedostatniego OS-u, ale niestety musieli wycofać się przed finałową próbą z powodu usterki technicznej. Załoga piątej Toyoty GR YARIS Rally1 z n 5 Sami Pajari, pilotowany przez Marko Salminena, zajęła siódme miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów.
Dzięki wygranej Solberga i dobrych wynikach pozostałych kierowców TGR-WRT cały czas pewnie prowadzi w klasyfikacji producentów WRC z przewagą 52 punktów nad drugą marką.
"To był niesamowity weekend w wykonaniu Olivera. Myślę, że czułem się bardziej zdenerwowany oglądając go, niż on sam za kierownicą. To była bardzo czysta jazda w jego wykonaniu i pojedynek z naprawdę doświadczonymi kierowcami. Każdy czułby presję, gdy tacy kierowcy mocno naciskają za tobą, ale on świetnie sobie z tym poradził. Z przyjemnością daliśmy mu tę szansę i widzieliśmy, jak dobrze ją wykorzystał, przynosząc Toyocie setne zwycięstwo w WRC. Teraz koncentrujemy się na Rajdzie Finlandii i będziemy kontynuować pracę, by być jeszcze silniejszym zespołem w naszym domowym rajdzie" - mówił po rajdzie Juha Kankkunen, zastępca szefa zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Pod nieobecność Solberga w kategorii WRC2 w miniony weekend, dwóch kolejnych kierowców w Toyotach GR Yaris Rally2 ukończyło Rajd Estonii na podium w kategorii WRC2. Estoński kierowca Georgem Linnamäe (zespół RedGrey) zajął drugie miejsce na rodzimej ziemi, a Fin Roope Korhonenem (zespół Rautio Motorsport), był trzeci.
Kolejną pozycją w kalendarzu WRC, jest Rajd Finlandii rozgrywany w dniach 31 lipca - 3 sierpnia. To najszybsza runda w tegorocznym terminarzu WRC, rozgrywana na gładkich szutrowych drogach z wieloma hopkami, na których kibice podziwiają bardzo długie skoki rajdowych samochodów. Rajd Finlandii to również domowa runda dla zespołu TGR-WRT, który ma swoją siedzibę w pobliżu parku serwisowego zawodów w mieście Jyväskylä.
Wyniki Rajdu Estonii 2025:
1. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR YARIS Rally1) 2h36m35.1s
2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +25.2s
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +48.3s
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +55.6s
5. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +1m33.0s
6. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +1m43.4s
7. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +2m55.6s
8. Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +3m36.0s
9. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +5m29.8s
10. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +5m57.5s