
31-07-2025
Toyota celuje w Finlandii w ósmą wygraną w WRC
Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team chce utrzymać swoją zwycięską passę i wygrać kolejną rundę Rajdowych Mistrzostw Świata FIA - WRC. W dniach 31 lipca – 3 sierpnia rywalizacja przeniesienie się na najszybszą i najbardziej spektakularną rundą mistrzostw - Rajd Finlandii.
Lasy środkowej Finlandii wokół miasta Jyväskylä są uważane za mekkę rajdów samochodowych. Znajdują się tam gładkie, twarde i bardzo szybkie szutrowe drogi z licznymi hopami, które zachwycają zarówno kierowców, jak i fanów. Są one również domowym miejscem dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT), którego siedziba znajduje się zaledwie trzy kilometry od parku serwisowego Rajdu Finlandii, po drugiej stronie jeziora Jyväsjärvi. Dla TGR-WRT jest to więc szczególna runda w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC), w której zespół zwyciężał sześć razy w ostatnich siedmiu latach.
„Rajd Finlandii to wyjątkowe wydarzenie dla całego naszego zespołu. Atmosfera tworzona przez kibiców w Jyväskylä i w fińskich lasach jest niesamowita, a wszyscy nasi kierowcy czują tam ogromne wsparcie i naprawdę cieszą się jazdą po szybkich fińskich drogach. Wszyscy mają odpowiednie tempo, by osiągnąć dobre wyniki w Finlandii. Zespół ciężko pracuje z nimi podczas testów przedrajdowych, by zapewnić im komfort i pewność siebie w samochodzie, tak by mogli być szybcy od samego początku rajdu” - mówił Juha Kankkunen, zastępca szefa zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Toyota na pozycji lidera
Po 7 wygranych w 8 tegorocznych rundach WRC, zespół TGR-WRT pewnie prowadzi w klasyfikacji producentów WRC, z solidną przewagą 52 punktów. W Rajdzie Finlandii TGR-WRT wystawi swój pełny skład w postaci pięciu samochodów Toyota GR YARIS Rally1. Wszyscy kierowcy, reprezentujący barwy TOYOTA GAZOO Racing w Rajdzie Finlandii, uwielbiają rywalizację na fińskich odcinkach specjalnych i będą walczyć o pełne podium dla marki Toyota.
Z pewnością największe wsparcie od fińskich kibiców będzie zarezerwowane dla dwukrotnego rajdowego mistrza świata Kalle Rovanpery, który wraz ze swoim pilotem Jonne Halttunenem pochodzi z miasta Jyväskylä. Rovanperä marzy o swoim pierwszym zwycięstwie na własnym terenie po tym, jak rok temu, gdy był na prostej drodze do zwycięstwa, musiał się wycofać po uszkodzeniu auta o duży kamień, który odsłonił się na szutrowej trasie rajdu.
Tegoroczny lider zespołu TGR-WRT, Walijczyk Elfyn Evans pilotowany przez Scotta Martina, jest jednym z zaledwie czterech zagranicznych kierowców, którzy wiedzą, jak to jest wygrać Rajd Finlandii więcej niż raz. Triumfował tu w latach 2021 i 2023, a obecnie zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców, tracąc tylko jeden punkt do lidera.
W zeszłym roku do tego samego elitarnego grona dołączył Francuz Sébastien Ogier, ośmiokrotny rajdowy mistrz świata pilotowany przez Vincenta Landaisa, który po trzech zwycięstwach i dwóch drugich miejscach w pięciu startach w tym sezonie zajmuje trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców.
Japończyk Takamoto Katsuta, pilotowany przez Aarona Johnstona, rozwijał swoją karierę jako kierowca rajdowy w Finlandii w ramach programu TOYOTA GAZOO Racing WRC Challenge i w 2023 roku stanął na podium Rajdu Finlandii.
Z kolei utalentowany młody fiński kierowca Sami Pajari, pilotowany przez Marko Salminena, powraca na trasy domowego rajdu w rok po imponującym debiucie w najwyższej kategorii Rally1, gdy udało mu się wygrać odcinek specjalny podczas swojego pierwszego pełnego rajdu w samochodzie Rally1. Pajari w swoim debiucie zdobył znakomite czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu.
Mocna stawka kierowców w Toyotach GR Yaris Rally2
Szef zespołu TGR-WRT Jari-Matti Latvala po raz kolejny zasiądzie za kierownicą Toyoty GR Yaris Rally2 w kategorii WRC2, startując po raz dwudziesty w swoim rodzinnym rajdzie. Fiński kierowca powraca do rywalizacji we współczesnych samochodach rajdowych w przerwie między startami w Rajdowych Mistrzostwach FIA Samochodów Historycznych, gdzie można podziwiać jego widowiskową jazdę legendarną A-grupową Toyotą Celica ST185 GT-Four.
Po sensacyjnym zwycięstwie w swoim debiucie w Toyocie GR YARIS Rally1 podczas Rajdu Estonii w zeszłym tygodniu Oliver Solberg wraca do swojego głównego programu startów w tym sezonie, walcząc o mistrzostwo kategorii WRC2. Solberg, aktualnie prowadzi w klasyfikacji WRC2 z przewagą 3 punktów i w Finlandii wraca do Toyoty GR Yaris Rally2 przygotowanej przez zespół Printsport.
Wśród pozostałych kierowców w Toyotach GR Yaris Rally2 wymienić należy również aktualnego rajdowego mistrz Finlandii Roope Korhonena, a także jego rodaka oraz kolegę z zespołu Rautio Motorsport Tuukka Kauppinena i Estończyk Georga Linnamäe z zespołu RedGrey.
Toyota GR Yaris Rally2 H2 Concept z wodorowym silnikiem spalinowym
Zastępca szefa zespołu TGR-WRT Juha Kankkunen również powróci za kierownicą rajdowego auta i zadebiutuje w Toyocie GR Yaris Rally2 H2 Concept. Auto wyposażono w silnik spalinowy zasilany sprężonym wodorem, zapewniający niemal zerową emisję spalin, zachowując jednocześnie dźwięki i wrażenia z jazdy tak lubiane przez fanów rajdów.
Koncepcyjny model GR Yaris Rally2 H2 zostanie zaprezentowany w parku serwisowym w Jyväskylä w środę 30 lipca o godz. 16:00 czasu lokalnego. Następnie czterokrotny mistrz świata Kankkunen zaprezentuje go w centrum miasta podczas dwóch przejazdów na odcinku Harju o zróżnicowanej asfaltowo-szutrowej nawierzchni, umożliwiając fanom poznanie potencjału wodoru jako jednej z opcji dla przyszłości i rozwoju sportów motorowych.
“Nie mogę się doczekać, by samemu przejechać się Toyotą GR Yaris Rally2 H2 Concept. To bardzo ekscytujący projekt dla naszego zespołu, który pozwala zaprezentować potencjał technologii wodorowej poprzez dźwięk i osiągi prawdziwego samochodu rajdowego. Mamy nadzieję, że fani będą się nim cieszyć” - podkreśla Kankkunen.
Widowiskowe fińskie odcinki specjalne
Popularny wśród kibiców odcinek specjalny Harju rozpocznie rajdową rywalizację w czwartek 31 lipca wieczorem. Będzie on jeszcze raz pokonywany przez załogi pod koniec następnego dnia w piątek 1 sierpnia, po dwóch pętlach składających się z czterech odcinków specjalnych w lasach na północny wschód od Jyväskylä, w tym klasycznych próbach Laukaa, Myhinpää i Ruuhimäki. Sobotnią trasę rajdu zlokalizowano na południowy wschód od Jyväskylä i obejmuje ona dobrze znane próby Västilä i Päijälä, a także nowe odcinki specjalne Parkkola i Leustu. Legendarny odcinek Ouninpohja będzie centralnym punktem niedzielnej rywalizacji, a jego drugi przejazd będzie ostatnią rajdową próbą rajdu, rozgrywaną jako dodatkowo punktowany Power Stage.