
15-09-2025
Toyota ustanawia historyczny rekord zwycięstw
Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team odniósł rekordowe zwycięstwo w Rajdzie Chile - Sébastien Ogier był pierwszy, a Elfyn Evans drugi. Na prowadzeniu w klasyfikacji WRC znajdują się trzy załogi w Toyotach GR YARIS Rally1, a marka pewnie prowadzi wśród producentów.
Wygrana w Rajdzie Chile to 103. zwycięstwo Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). W 52-letniej historii WRC Toyota zdobyła najwięcej zwycięstw spośród wszystkich producentów. Kierowcy prowadzący rajdowe auta marki wywalczyli w tym czasie również 30 podwójnych zwycięstw (1. i 2. miejsce na podium), co stanowi kolejny rekord.
„To kolejny niesamowity wynik dla nas i wyjątkowy moment dla Toyoty, która ma teraz na koncie więcej zwycięstw niż jakikolwiek inny producent w WRC. Oczywiście przywołuje to wspomnienia z czasów, kiedy sam jeździłem, ale to, co osiąga teraz ten zespół, jest po prostu niesamowite” - mówił po rajdzie Juha Kankkunen, zastępca szefa zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Nowy lider WRC
W swoim 200. rajdzie WRC Sébastien Ogier, pilotowany przez Vincenta Landaisa, odniósł 66. zwycięstwo. Po sukcesie w Rajdzie Paragwaju, to druga wygrana Ogiera i Toyoty na południowoamerykańskiej ziemi w niespełna dwa tygodnie. Ogier w Chile zapewnił sobie maksymalną liczbę punktów, zajmując również pierwsze miejsce w klasyfikacji Super Sunday i Power Stage. Dzięki wygranej Ogier wysunął się na prowadzenie w klasyfikacji kierowców i jest na dobrej drodze do zdobycia dziewiątego tytułu rajdowego mistrza świata.
Rywalem Ogiera w walce o wygraną w Chile był jego kolega z zespołu Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina. Duet liderów z zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) walczył o zwycięstwo aż do ostatniego dnia.
Rywalizacja podczas rajdu przepełniona była licznymi zwrotami akcji, charakterystycznymi dla zmiennych i bardzo trudnych warunków panujących w lasach chilijskiego regionu Biobío. Deszcz przed startem zniwelował efekt oczyszczania trasy w pierwszym dniu, a dotychczasowy lider WRC Evans w pełni to wykorzystał, zajmując pierwsze miejsce. Jednak po wyschnięciu dróg po południu spadł na piąte miejsce, dzięki czemu Ogier zbliżył się do niego. W sobotę sytuacja zmieniała się dwukrotnie. Evans doskonale poradził sobie podczas ulewnego deszczu rano i ponownie wyszedł na prowadzenie, ale po południu Ogier ponownie odrobił straty, wygrywając trzy kolejne odcinki specjalne.
Przed ostatnim dniem rywalizacji dzieliło ich zaledwie 6,3 sekundy. W niedzielny poranek zwycięstwa na dwóch pierwszych odcinkach specjalnych podzielili między siebie. Ogier wysunął się na prowadzenie dzięki szybkiej jeździe w przedostatnim odcinku. Kluczowe znaczenie dla zdobycia zwycięstwa miał już tylko finałowy Power Stage. Ogier przejechał go w zdecydowany i pewny sposób, przypieczętowując piątą wygraną w tym sezonie. W ośmiu startach w tym roku Ogier i Landais stawali również trzykrotnie na podium.
Z kolei Evans dopełnił swój świetny występ w Rajdzie Chile drugim miejscem w dodatkowo punktowanej klasyfikacji Super Sunday. Evans i jego pilot Martin wywieźli z Chile łącznie 24 pkt, dzięki czemu w rocznej klasyfikacji tracą zaledwie dwa punkty od Ogiera i Landaisa.
Toyota niekwestionowanym liderem
Dzięki kolejnej, dziesiątej już wygranej w tym sezonie, Toyota zwiększyła swoją przewagę w klasyfikacji producentów do aż 125 punktów. Daje jej to pewne prowadzenie i ogromne szanse na zdobycie dziewiątego tytułu mistrza świata producentów w WRC, piątego z rzędu.
Trzecia załoga w klasyfikacji WRC Kalle Rovanperä i jego pilot Jonne Halttunen nadal pozostaje w grze o mistrzowski tytuł. Po zajęciu szóstego miejsca w Rajdzie Chile fiński duet traci 21 punktów do liderów. Rovanperä mógł być bliżej kolegów z zespołu TGR-WRT, jednak przygoda z kołem na jednym z odcinków specjalnych w piątek rano kosztowała go ponad minutę straty. Rovanperä z Halttunenem zdobyli jednak cenne punkty za trzecie miejsce w Super Sunday i piąte w Power Stage.
Sami Pajari, pilotowany przez Marko Salminena, osiągnął jeden z najlepszych wyników w swoim pierwszym pełnym sezonie w Toyocie GR YARIS Rally1. Załoga reprezentująca barwy zespołu TGR-WRT2 zajęła piąte miejsce, tracąc zaledwie 4,4 s do czwartej pozycji, po zaciętej walce do samego końca.
Takamoto Katsuta, pilotowany przez Aarona Johnstona, zapewnił piątej Toyocie GR YARIS Rally1 miejsce w pierwszej siódemce, dzięki dobrej jeździe w ostatnim dniu rajdu. Na finałowym Power Stage Katsuta zajął szóstą lokatę, tracąc tylko 0,1 sekundy do punktowanego piątego miejsca.
“Wszyscy członkowie zespołu wykonali naprawdę świetną robotę podczas tych dwóch rajdów w Ameryce Południowej, więc jesteśmy bardzo zadowoleni. Seb i Elfyn jechali naprawdę dobrze w ten weekend. Moim zdaniem Seb dał z siebie 103% podczas Power Stage, zdobywając maksymalną liczbę punktów i 103. zwycięstwo. Ostatnie rajdy będą ekscytującą walką Seba i Elfyna o tytuł, ale Kalle również nie można lekceważyć, bo dzisiaj dał z siebie wszystko. Sami spisał się tutaj naprawdę znakomicie, a Taka również zakończył rajd z dobrym tempem. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na następny rajd w Europie Środkowej i oczywiście na Rajd Japonii” - dodał Kankkunen.
Toyota GR Yaris Rally2 króluje w WRC2
Oliver Solberg i jego pilot Elliott Edmondson zostali mistrzami WRC2. Wygrana w Rajdzie Chile w klasyfikacji WRC2 i dziewiąte miejsce w klasyfikacji generalnej wywalczone samochodem Rally2 są dla młodego kierowcy znakomitym wynikiem.
Solberg w tym roku przesiadł się do Toyoty GR Yaris Rally2 z zespołu Printsport i był punktem odniesienia w WRC2. 23-latek wygrał w tym sezonie pięć z siedmiu punktowanych rund, w których startował. W nagrodę za świetną postawę, w ramach programu wspierania młodych utalentowanych kierowców, otrzymał od TGR-WRT szansę startu Toyotą GR YARIS Rally1 w Rajdzie Estonii, który wygrał w pięknym stylu.
Model Toyota GR Yaris Rally2 zadebiutował na rajdowych trasach w 2024 roku. Od tego czasu w swoich dwóch pierwszych sezonach obecności w WRC2 auto wywalczyło dwa mistrzowskie tytuły. W zeszłym roku z mistrzostwa cieszył się wspomniany wcześniej Sami Pajari, który teraz zalicza pełny sezon w barwach TGR-RT2, a jego śladami poszedł teraz Solberg.
WRC wraca na europejskie trasy
Po siedmiu rundach na szutrze, kolejne dwie rundy odbędą się ponownie na asfalcie. Rajd Europy Centralnej w dniach 16-19 października będzie ostatnią szansą do podziwiania rajdowej rywalizacji w WRC na starym kontynencie w tym roku. Pozostałe dwie rundy odbędą się już w Azji (asfaltowy Rajd Japonii i szutrowy Rajd Arabii Saudyjskiej).
Rajd Europy Centralnej to transgraniczna impreza, zorganizowana po raz pierwszy w 2023 roku. Odbywa się na wymagających górskich trasach w aż trzech krajach Niemczech, Czechach i Austrii.
Wyniki Rajdu Chile 2025:
1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) 2h55m42.1s
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +11.0s
3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +46.5s
4. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +59.0s
5. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +1m03.4s
6. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +1m35.7s
7. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +2m14.0s
8. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +2m44.1s
9. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +8m18.6s
10. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +8m59.0s