GR News
GR News
GR News
Toyota walczy o piąte z rzędu mistrzostwo w WRC

 

Toyota walczy o piąte z rzędu mistrzostwo w WRC

Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team chce podczas Rajdu Europy Centralnej rozstrzygnąć walkę o piąte z rzędu mistrzostwo świata producentów w WRC. W dniach 16-19 października rywalizacja o mistrzowskie tytuły w WRC wkroczy w decydującą fazę również w stawce kierowców i pilotów. Trzy pierwsze miejsca w klasyfikacji mistrzostw zajmują załogi w Toyotach GR YARIS Rally1.

Po siedmiu kolejnych rundach Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) na szutrze najszybsi rajdowi kierowcy na świecie zmierzą się teraz z dwoma kolejnymi rajdami na wymagających asfaltowych drogach. Rajd Europy Centralnej i rozgrywany zaledwie trzy tygodnie później Rajd Japonii mają kluczowe znaczenie w walce o mistrzostwo w tym sezonie.

Toyota niekwestionowanym liderem
Na trzy rundy przed końcem sezonu zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) ma ogromną 125 punktową przewagę w klasyfikacji producentów. Już podczas Rajdu Europy Centralnej zespół będzie miał szansę na zdobycie piątego z rzędu tytułu mistrzowskiego (dziewiątego łącznie: 1993-1994, 1999, 2018, 2021-2024 r.). TGR-WRT musi zakończyć rajdowy weekend w Austrii, Niemczech i Czechach z przewagą 120 punktów lub więcej, by już teraz cieszyć się z mistrzowskiego tytułu.

Z kolei w stawce kierowców i pilotów emocjonującą walkę o mistrzostwo prowadzą trzy załogi w Toyotach GR YARIS Rally1. Pierwsze miejsce zajmuje Sébastien Ogier, pilotowany przez Vincenta Landaisa. Francuska załoga po dwóch zwycięstwach z rzędu na południowoamerykańskim szutrze w Paragwaju i Chile ma 224 pkt. Dla Ogiera byłby to już dziewiąty mistrzowski tytuł w karierze.

Drugie miejsce w tabeli punktowej zajmują Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina. Brytyjski duet przez długi czas prowadził w klasyfikacji WRC, a na trzy rundy do końca sezon traci zaledwie 2 pkt. do kolegów z zespołu. Start w Rajdzie Europy Centralnej będzie 200. rajdem WRC w karierze dla Martina. Evans z Martinem już cztery razy w 2020-2021 i 2023-2024 r. stawali na drugim stopniu podium w WRC i z pewnością w tym sezonie będą chcieli zdobyć upragnione mistrzostwo.

W walce o mistrzowski tytuł pozostają również Kalle Rovanperä z pilotem Jonne Halttunenem. Trzecia załoga w Toyocie GR YARIS Rally1 traci 21 punktów do liderów. Dla dwukrotnych rajdowych mistrzów świata start w Rajdzie Europy Centralnej będzie powrotem na asfaltowe trasy. Fińska załoga odniosła już w tym sezonie spektakularne zwycięstwo na asfaltowych trasach Rajdu Wysp Kanaryjskich w kwietniu, a w drugiej części sezonu prezentuje bardzo dobre tempo.

„Po dobrych wynikach w Ameryce Południowej jesteśmy na znakomitej pozycji przed Rajdem Europy Centralnej. Potrzebujemy dobrego wyniku, jeśli chcemy zdobyć mistrzostwo producentów już przy tej okazji. Jednak nasi kierowcy nie muszą odczuwać presji z tego powodu i mogą skupić się na walce o tytuły kierowców i pilotów, która jest bardzo zacięta. To może być bardzo trudny rajd, zwłaszcza przy jesiennej pogodzie i jeździe w trzech różnych krajach, gdzie charakter dróg jest inny w każdym z nich. Poziom przyczepności się zmienia, jest wiele wybojów, na trasie może być sporo błota, a poranki mogą być szczególnie zimne. W takich warunkach łatwo popełnić błąd. Zarówno Seb, Elfyn i Kalle mają duże szanse na tytuł, ale żaden z nich nie może sobie pozwolić na nieukończenie rajdu na tym etapie sezonu. Dla Takamoto jest to szansa na zdobycie dobrego wyczucia na asfalcie przed Rajdem Japonii, który jest dla niego najważniejszym rajdem w roku. Sami natomiast ostatnio buduje pewność siebie i osiąga dobre wyniki, a ponadto dobrze radzi sobie na asfalcie, więc jestem pewien, że również on może osiągnąć tutaj dobry wynik” - mówi Jari-Matti Latvala, dyrektor zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.

GR YARIS Rally1 i GR Yaris Rally2
Wraz ze wspomnianą trójką liderów nominowaną do zdobycia punktów w klasyfikacji producentów, podczas Rajdu Europy Centralnej będzie można podziwiać pełny skład TGR-WRT. Takamoto Katsuta, pilotowany przez Aarona Johnstona poprowadzi czwartą Toyotę GR YARIS Rally1. Dla Japończyka będzie to bardzo ważny start, mający na celu przygotowanie się do rundy w swojej ojczyźnie, Rajdu Japonii. Sami Pajari, pilotowany przez Marko Salminena, wystartuje piątą Toyotą GR YARIS Rally1 w barwach zespołu TGR-WRT2. Młody fiński kierowca chce kontynuować dobry wynik z poprzedniej rundy WRC Rajdu Chile podczas kolejnej, tym razem asfaltowej imprezy. Pajari rok temu podczas Rajdu Europy Centralnej debiutował na asfaltowej nawierzchni w aucie Rally1 wspólnie z TGR-WRT.

W kategorii WRC2 rywalizować będzie również pięć załóg w Toyotach GR Yaris Rally2. Stawkę otwiera świeżo upieczony mistrz WRC2 Oliver Solberg. Młody mistrz pojawi się w Toyocie GR Yaris Rally 2 z zespołu Printsport, pomimo że już w Rajdzie Chile zdobył mistrzowski tytuł i nie zdobywa już punktów do klasyfikacji mistrzostw. Alejandro Cachón został zgłoszony przez Toyotę Hiszpania, a GR Yarisa Rally2 zapewni mu zespół Teo Martín Motorsport. Hiszpan będzie walczył o wygraną w WRC2 wraz z czeskim kierowcą Filipem Marešem z zespołu Toyota Dolák oraz Niemcem Fabio Schwarzem z zespołu Armin Schwarz Driving Experience. Mareš zajął drugie miejsce w klasyfikacji WRC2 podczas zeszłorocznej edycji Rajdu Europy Centralnej. Stawkę uzupełni drugi niemiecki kierowca, Philip Geipel z zespołu Speedlife Motorsport.

Odcinki specjalne w trzech różnych krajach
Niemieckie miasto Passau po raz kolejny będzie główną siedzibą Rajdu Europy Centralnej. Impreza po raz pierwszy odbyła się w 2023 roku i jako pierwsza runda WRC obejmowała odcinki specjalne w trzech różnych krajach. Charakterystyka rajdowych tras podczas tej rundy mocno różni się w zależności od regionu, a pogoda w środku europejskiej jesieni potrafi być bardzo zmienna. To sprawia, że trasy Rajdu Europy Centralnej potrafią być bardzo zdradliwe z powodu deszczu, błota, czy dużej ilości liści na trasie o tej porze roku.

Rajd rozpocznie się w czwartek 16 października w niemieckim Passau od dwóch przejazdów odcinka wokół Bad Griesbac. Piątkowa trasa obejmuje po jednym odcinku w każdym z trzech krajów, z których każdy zostanie przejechany dwukrotnie. W sobotę odbędzie się jeden odcinek w Niemczech i dwa w Czechach, z których każdy zostanie przejechany dwukrotnie. W niedzielę ostatniego dnia rajdu, będą rozegrane dwie próby Beyond Borders (obejmujące Niemcy i Austrię) oraz całkowicie austriacki odcinek specjalny Mühltal, którego drugi przejazd będzie stanowił kończący rajd Power Stage.