GR News
GR News
GR News
Toyota piąty raz z rzędu mistrzem świata producentów WRC

 

Toyota piąty raz z rzędu mistrzem świata producentów WRC

Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team zdobył podwójne podium w Rajdzie Europy Centralnej. Zwyciężył Kalle Rovanperä, a Elfyn Evans był drugi, co zapewniło marce Toyota piąty z rzędu tytuł mistrza świata producentów. Na dwie rundy przed końcem sezonu w klasyfikacji kierowców trzy pierwsze miejsca zajmują załogi w Toyotach GR YARIS Rally1.

Jest to dziewiąty tytuł mistrzowski Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) i już tylko jeden mistrzowski tytuł dzieli ją o wyrównania dotychczasowego rekordu w zdobytych tytułach wśród producentów w WRC.

Zwycięstwo Rovanpery, pilotowanego przez Jonne Halttunenem, jest również imponującym 11. zwycięstwem w 12 dotychczasowych rundach tego sezonu WRC, odniesionym przez załogę w Toyocie GR YARIS Rally1.

„Dziękuję wszystkim członkom TGR-WRT za zdobycie tytułu mistrzostwa producentów piąty rok z rzędu! Chciałbym wyrazić swoją głęboką wdzięczność dla Juhy Kankkunena, który wspierał zespół jako zastępca dyrektora zespołu, a także kierowcom, pilotom, inżynierom, mechanikom, wszystkim innym członkom zespołu i oczywiście fanom. Bardzo dziękuję! Łącznie z okresem, kiedy Juha jeździł Toyotą Celica GT-Four, jest to nasz dziewiąty tytuł. W tym sezonie pozostały jeszcze dwa rajdy, a następnym jest długo wyczekiwany przez nas Rajd Japonii. Moje oczekiwania wobec Rajdu Japonii pozostają niezmienne od poprzedniego rajdu. Elfyn, który dąży do realizacji swojego długoletniego marzenia o zdobyciu tytułu. Seb, który mimo udziału tylko w części sezonu ma na celu zdobycie tytułu. Kalle, który chce zakończyć swój ostatni sezon WRC jako mistrz" - mówił po rajdzie Akio Toyoda, Prezes TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.

Wewnętrzna walka o zwycięstwo
Rajd Europy Centralnej odbywał się na wymagających i mocno zróżnicowanych asfaltowych drogach w Niemczech, Czechach i Austrii, na których bardzo łatwo można było popełnić błąd.

Przez pierwszą połowę rajdu fiński duet Kalle Rovanperä, pilotowany przez Jonne Halttunena, toczył niezwykle zaciętą walkę o prowadzenie z kolegami z zespołu, Sébastienem Ogierem, pilotowanym Vincenta Landaisa. Początkowo to Ogier kontrolował sytuację i prowadził przez pierwsze dwa dni rajdu. Rovanperä objął prowadzenie dopiero na pierwszym odcinku specjalnym trzeciego dnia rajdu w sobotę rano. Walka toczyła się dosłownie o dziesiąte sekundy, a obaj kierowcy jechali na limicie osiągów aut i przyczepności asfaltowych tras.

Na kolejnej próbie w sobotni poranek Ogier musiał przerwać jazdę po wypadnięciu z trasy, spowodowanym utratą ciśnienia w lewej przedniej oponie. Uszkodzenia auta były na tyle duże, że Ogier musiał przerwać dalszą jazdę tego dnia. Od tego momentu Rovanperä ostrożnie kontrolował prowadzenie w rajdzie, ostatecznie wygrywając całe zawody z przewagą 43,7 sekundy na mecie.

Kierowca trzeciej Toyoty GR YARIS Rally1 Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina, również był zaangażowany w zaciętą walkę o podium do samego końca rajdu. Evans i Martin rozpoczęli ostatni niedzielny dzień zmagań ze stratą 8,4 sekundy do drugiego miejsca na podium. Brytyjczykowi udało się jednak zmniejszyć tę stratę do zaledwie 1,1 sekundy przed ostatnim odcinkiem specjalnym, na którym pokonał rywala o 6,7 sekundy.

Evans, który zajął również drugie miejsce w klasyfikacji Power Stage i Super Sunday, prowadzi obecnie w klasyfikacji kierowców z 13 punktami przewagi nad dwoma kolegami z zespołu, Rovanperą i Ogierem.

Drugie miejsce Evansa w klasyfikacji generalnej rajdu zapewniło mu powrót na pozycję lidera w klasyfikacji kierowców i na dwie rundy przed końcem sezonu zapewniło Toyocie tytuł mistrza producentów.

„Jestem naprawdę dumny z mojego zespołu. Muszę przyznać, że na mecie miałem łzy w oczach, wiedząc, że zajęliśmy pierwsze i drugie miejsce w rajdzie i ponownie wygraliśmy mistrzostwa producentów. Dla mnie osobiście było to najważniejsze osiągnięcie w tym roku. W przeszłości zdobyłem tytuły jako kierowca, a teraz jako szef zespołu zdobyłem piąte mistrzostwo świata. W tym roku atmosfera w zespole była naprawdę świetna, a nasi kierowcy spisali się znakomicie. Elfyn, Seb i Kalle mają obecnie bardzo zbliżone wyniki w klasyfikacji i ostatnie dwie rundy zapowiadają się naprawdę emocjonująco” - podsumował rajd Juha Kankkunen, zastępca szefa zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.

Toyoty najszybsze w Rajdzie Europy Centralnej
Ogier, po naprawie auta był w stanie wrócić do rywalizacji w niedzielę i był najszybszym kierowcą na każdym odcinku specjalnym rozgrywanym tego dnia. Ośmiokrotny rajdowy mistrz świata zdobył dzięki temu pełne 10 punktów dostępnych w klasyfikacji Super Sunday i Power Stage. Rovanperä zajął trzecie miejsce w Super Sunday i Power Stage.

Kierowca czwartej Toyoty GR YARIS Rally1 Takamoto Katsuta, pilotowany przez Aarona Johnstona, zajął czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu oraz w Super Sunday i Power Stage. Katsuta pokazał bardzo dobre tempo przed zbliżającym się rajdem w Japonii, wygrywając w sobotę dwa odcinki specjalne. Załoga piątej Toyoty GR YARIS Rally1 Sami Pajari i Marko Salminen również osiągała dobre czasy na odcinkach specjalnych, zajmując szóste miejsce w klasyfikacji generalnej.

Oliver Solberg i Elliott Edmondson, którzy zostali mistrzami WRC2 już podczas poprzedniej rundy w Chile, ponownie zajęli pierwsze miejsce w kategorii WRC2. Młodzi mistrzowie świata zajęli swoją Toyotą GR Yaris Rally2 świetne ósme miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu.

Przedostatnia runda sezonu odbędzie się na rodzimym terenie dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, podczas Rajdu Japonii w dniach 6-9 listopada. Zawody rozgrywana będzie na krętych asfaltowych drogach w górach prefektur Aichi i Gifu, w okolicy parku serwisowego w mieście Toyota niedaleko Nagoi.

Wyniki Rajdu Europy Centralnej 2025:
1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) 2h36m20.1s
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +43.7s
3. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +49.3s
4. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +1m06.8s
5. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +2m04.6s
6. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +2m13.9s
7. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +5m48.8s
8. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +8m56.2s
9. Jan Černý/Ondřej Krajča (Škoda Fabia RS Rally2) +10m51.1s
10. Filip Mareš/Radovan Bucha (Toyota GR Yaris Rally2) +11m21.2s
29. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) +49m40.9s

Mistrzostwa Świata FIA 2025 producentów:
1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 632 punkty
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 464
3. M-Sport Ford World Rally Team 176
4. TOYOTA GAZOO Racing WRT2 127