GR News
GR News
GR News
Wszystko, co musisz wiedzieć o Toyocie Yaris GRMN

 

Wszystko, co musisz wiedzieć o Toyocie Yaris GRMN

W ubiegłym roku Toyota po 17-letniej przerwie powróciła do startów na trasach Rajdowych Mistrzostwach Świata, a Yaris WRC skradł serce niejednego fana motoryzacji. Dzisiaj na ulice wyjeżdża samochód, który jest kolejnym owocem zaangażowania koncernu kierowanego przez Akio Toyodę w motorsport, czyli Toyota Yaris GRMN. Oto wszystko, co musisz wiedzieć o najnowszym japońskim hot hatchu.

Hot hatch Toyoty  -Yaris GRMN na Nurburgringu
Legendarny tor Nürburgring - to tutaj powstał Yaris GRMN | fot. Toyota

Hot hatch z Nürburgringu – historia Yarisa GRMN

Toyota Yaris GRMN to projekt na wskroś europejski. Jego historia zaczęła się na Starym Kontynencie, gdzie zrodził się pomysł stworzenia samochodu, tutaj również w 2015 roku skonstruowano pierwszy prototyp, a także udoskonalano konstrukcję. Europejskie pochodzenie auta ukryto również w jego nazwie, bowiem skrót GRMN oznacza „GAZOO Racing tuned by the Meister of the Nürburgring”. To właśnie na Północnej Pętli Nürburgringu i otaczających go drogach publicznych najlepsi kierowcy testowi Toyoty razem z inżynierami dopracowywali sportowego hatchbacka. Historia Yarisa GRMN ma również japoński rozdział - samochód testowano na wyspie Hokkaido, gdzie sprawdzono zachowanie auta na śliskich, ośnieżonych drogach.

Silnik Toyoty Yaris GRMN opracowano razem z Lotusem
Motor hot hatcha Toyoty pochodzi z rodziny silników ZR, podobna jednostka trafiła do Lotusa Elise | fot. Toyota

Silnik opracowany przy współpracy z Lotusem

Tworząc silnik do Yarisa GRMN Toyota postanowiła skorzystać z pomocy Lotusa. Taka decyzja była czymś naturalnym - Toyota od lat współpracuje z brytyjskim producentem, zaopatrując go w silniki. A Lotus ma może zaoferować bogate doświadczenie w opracowywaniu małych, sportowych aut i wyciskaniu ostatnich soków z motorów otrzymanych w przesyłkach od japońskiego producenta.

Dzięki połączeniu sił powstał silnik, który nadaje Yarisowi GRMN sportowe osiągi i niepowtarzalny charakter - 1,8-litrowa, 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka 2ZR-FE ze zmiennymi fazami rozrządu (Dual VVT-i), doładowana przez mechaniczny kompresor Magnusson Eaton, którego wirniki obracają się z prędkością przekraczającą 20 000 obrotów na minutę. Motor korzysta również z elementów układu zasilania w paliwo pochodzących z silnika V6, ma także powiększony kolektor dolotowy. Tak zestrojony silnik, wytwarzający moc 212 koni mechanicznych i moment obrotowy sięgający 250 Nm, współpracuje z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Umieszczenie podrasowanej jednostki w komorze silnikowej niewielkiego Yarisa było dla konstruktorów nie lada wyzwaniem. Musieli połączyć kompresor, układ chłodzenia oraz układ dolotowy powietrza w jeden kompaktowy zespół. Chłodnicę powietrza doładowującego, współpracującą z kompresorem oraz w chłodnicę oleju zamontowano przed chłodnicą cieczy. By odpowiednio rozplanować rozmieszczenie osprzętu silnika w ciasnej przestrzeni, przy jego projektowaniu skorzystano nawet z technologii druku 3D.

W Toyocie Yaris GRMN zastosowano hamulce wielorowkowymi tarczami i felgi BBS z lekkich stopów
W aucie zastosowano obręcze BBS z lekkich stopów, a także rowkowane hamulce tarczowe | fot. Toyota

Sportowe zawieszenie i szpera

Oczywiście sportowe właściwości Toyoty Yaris GRMN nie kończą się na silniku. By okiełznać moc generowaną przez podrasowaną jednostkę i zapewnić pewność prowadzenia na najbardziej krętych drogach, w samochodzie zastosowano mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym uślizgu. Na tym nie koniec zmian - podwozie usztywniono dodatkowym profilem poprzecznym w komorze silnika, zastosowano również przedni stabilizator przechyłów o większej średnicy. Gruntownie zmodyfikowano zawieszenie, chociaż inżynierowie pozostali przy sprawdzonej konstrukcji - kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu. Yaris GRMN ma krótsze sprężyny, sportowe amortyzatory opracowane we współpracy z firmą Sachs i jest o 24 mm niższy niż jego mniej ekstremalna odmiana.

Z gwałtownym wytraceniem prędkości również nie będzie problemu, bo rozpędzonego Yarisa GRMN zatrzymają hamulce z rowkowanymi tarczami, wyposażone w czterotłoczkowe zaciski w kołach przedniej osi i jednotłoczkowe na tylnej. Średnica przednich tarcz wynosi 275 mm, zaś tylne mają 278 mm. Auto porusza się na 17-calowych obręczach firmy BBS wykonanych z lekkiego stopu. Każda z nich jest o 1,5 kg lżejsza niż standardowa aluminiowa felga. To zmniejsza masę nieresorowaną i sprawia, że auto lepiej trzyma się drogi. Za kontakt hot hatcha Toyoty z podłożem odpowiadają opony Bridgestone Potenza RE050 w rozmiarze 205/45 R17.

Tył Toyoty Yaris GRMN
Tył Yarisa GRMN dzięki charakterystycznej końcówce wydechu i spojlerowi wyraźnie nawiązuje do wersji WRC | fot. Toyota

Nie tylko osiągi, ale i dźwięk

Yaris GRMN ma jeszcze jednego asa w rękawie - jest jednym z najlżejszych hot hatchów na rynku. Dzięki wadze wynoszącej w sumie 1135 kg i 212-konnemu silnikowi, stosunek mocy do masy wynosi w nim 1 KM na każde 5,35 kg konstrukcji. To sprzyja dobrym osiągom - auto może popisać się przyśpieszeniem, które od 0 do 100 km/h zajmuje 6,3 s. Taki wynik pozostawia w tyle wielu rywali z segmentu. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona – wynosi 230 km/h.

Posiadacze sportowego Yarisa nie będą narzekać również na brzmienie silnika. I w tym aspekcie najnowsze auto z linii GRMN ma dużo do zaoferowania. Samochód wyposażono w układ wydechowy opracowany na wzór tego zastosowanego w Yarisie WRC. Wprowadzone rozwiązania zredukowały ciśnienie zwrotne o 60%, poprawiając tym samym osiągi silnika. Całość jest zwieńczona jedną, centralnie umieszczoną końcówką, która razem z całkiem sporym skrzydłem w górnej części przypomina o rajdowych korzeniach auta. Dźwięk, jaki wytwarza wydech Yarisa GRMN można poznać oglądając poniższy film.

Cena i liczba egzemplarzy

Hot hatch Toyoty jest produkowany we Francji, w fabryce Toyota Motor Manufacturing France zlokalizowanej w Valenciennes. Auto powstaje na tej samej linii produkcyjnej, co zwykły Yaris. Silniki dostarcza inna fabryka Toyoty, zlokalizowana w walijskim Deeside. Yaris GRMN jest modelem mocno limitowany – liczba egzemplarzy, które trafią na europejski rynek wynosi zaledwie 400, natomiast 200 aut będzie dostępnych w Japonii pod nazwą Vitz GRMN. Na polskie drogi ma wyjechać 7 sztuk. Cena nowego hot hatcha wynosi 139 900 złotych, ale nie ma co śpieszyć się do salonów - wszystkie egzemplarze zostały już zarezerwowane. Toyota podkreśla, że produkcja odbywa się pod nadzorem najlepszych specjalistów, a każde auto przejdzie drobiazgowe procedury kontroli jakości, łącznie ze specjalną jazdą próbną.

Toyota Yaris GRMN – dane techniczne

Oto szczegółowe dane techniczne Yarisa GRMN.

SILNIK

1.8 Dual VVT-i

Kod silnika

2ZR-FE

Pojemność skokowa

1 798 cm3

Typ

rzędowy, 4-cylindrowy

Układ zaworów

DOHC 16-zaworowy z Dual VVT-i

Układ paliwowy

EFI

Doładowanie

sprężarka z wirnikiem typu Magnusson Eaton

Średnica cylindra x skok tłoka  (mm)

80,5 x 88,3

Stopień sprężania (:1)

10,0 : 1

Maksymalna moc (KM/kW)

212/156 @ 6 800 obr./min.

Maksymalny moment obr. (Nm)

250 @ 5 000 obr./min.

Norma emisji spalin

Euro 6(b)

SKRZYNIA BIEGÓW

 

Typ

Manualna

Liczba przełożeń

6

OSIĄGI

 

Stosunek masy do mocy (kg/KM)

5,35

Maksymalna prędkość (km/h)

230 (limitowana elektronicznie)

Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)

6,3 - 6,5*

ZUŻYCIE PALIWA (l/100)

 

Średnie

7,5

Pojemność zbiornika paliwa (l)

42

EMISJA CO2

 

Średnia (g/km)

170

     

PODWOZIE

 

Przednie zawieszenie

Kolumny MacPhersona

- sztywność sprężyny

34,6 N/mm

- amortyzatory

Sachs Performance

Średnica stabilizatora przechyłów (mm)

26 mm

Tylne zawieszenie

Belka skrętna

- sztywność sprężyny

34,2 N/mm

- amortyzatory

Sachs Performance

Układ kierowniczy

Przekładnia zębatkowa, elektryczne wspomaganie kierownicy

Przełożenie (:1)

12,8 : 1

Pełny zakres

2,28

Min. średnica zawracania opona/nadwozie

10,2/11,0

Hamulce

 

Przód (średnica x grubość mm)

Tył (średnica x grubość mm)

Wentylowane, rowkowane tarcze (275 x 25)
zacisk czterotłoczkowy

Jednolite tarcze (278 x 9)
zacisk jednotłoczkowy

   

WYMIARY ZEWNĘTRZNE

 

Długość (mm)

3 945

Szerokość (mm)

1 695

Wysokość (mm)

1 510

Rozstaw osi (mm)

2 510

Rozstaw przednich kół

1 465

Rozstaw tylnych kół

1 455

Prześwit

obniżony -24 mm względem bazowego auta

Współczynnik oporu powietrza Cx

0,312

BAGAŻNIK (dm3)

 

Pojemność (siedzenia rozłożone)  (VDA)

286

WYMIARY WNĘTRZA  (mm)

 

Długość

1 915

Szerokość

1 420

Wysokość

1 250

MASA (kg)

 

Masa własna

1 135

Masa całkowita

1 545