GR News
GR News
GR News
Rovanperä najmłodszym liderem, Toyota Gazoo Racing utrzymała prowadzenie

 

Rovanperä najmłodszym liderem, Toyota Gazoo Racing utrzymała prowadzenie

Kalle Rovanperä zajął drugie miejsce w Arktycznym Rajdzie Finlandii i awansował na pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej cyklu. Jest najmłodszym liderem WRC w historii. W klasyfikacji zespołów po dwóch rundach Toyota Gazoo Racing wciąż prowadzi.

Arktyczny Rajd Finlandii zastąpił w kalendarzu mistrzostw świata Rajd Szwecji i pełnił rolę jedynej prawdziwie zimowej rundy. Kierowcy ścigali się w mrozie po zaśnieżonych i oblodzonych drogach wokół Rovaniemi, a część odcinków specjalnych poprowadzona została za kołem podbiegunowym. To jedyna okazja w sezonie, by wystartować autem z oponami z tzw. długim kolcem.

Kierowcy Toyota Gazoo Racing wymieniani byli w gronie faworytów. W końcu Finlandia to dla Yarisa WRC dom - w Puuppoli zespół ma swoją siedzibę, a na drogach przez lasy i wokół jezior samochód przechodził serię testów. Jako czarnego konia imprezy wymieniano Kalego Rovanperę. 20-latek miał za sobą do tej pory ledwie osiem startów rajdówką klasy WRC, ale nie raz udowadniał, że ma przeogromny talent. W 2020 roku po raz pierwszy posmakował podium, w tym roku ma chrapkę na więcej.

W Arktycznym Rajdzie Finlandii razem z pilotem Jonne Halttunenem byli wśród tych, którzy nadawali tempo. Tylko dwa z dziesięciu odcinków specjalnych kończyli poza czołową trójką, na dwóch próbach byli najszybsi, w tym na dodatkowo punktowanym Power Stage’u. Na mecie zameldowali się na drugiej pozycji, co jest ich najlepszym wynikiem w mistrzostwach świata. 18 punktów za drugą lokatę oraz bonusowe pięć oczek za Power Stage sprawiły, że Rovanperä został liderem mistrzostw świata. I to najmłodszym w historii.

“Jestem zadowolony z drugiego miejsca. To był trudny weekend. Dawaliśmy z siebie wszystko, ale nie zawsze jechaliśmy optymalnym tempem. Na Power Stage’u pojechaliśmy najszybciej, jak to było możliwe i to wystarczyło. Być liderem mistrzostw po raz pierwszy w karierze to miłe uczucie, ale też nowa sytuacja dla mnie. Cały czas muszę jechać dobrym tempem i unikać błędów” - powiedział 20-letni Fin.

“Kalle osiągnął bardzo dobry rezultat w rajdzie. Ostatniego dnia utrzymał drugą pozycję i wygrał Power Stage, zdobywając ważne punkty dla siebie i zespołu” - stwierdził Jari-Matti Latvala, szef teamu.

 

Toyota liderem wśród producentów

Piąte miejsce zajął Elfyn Evans i zajmuje trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej mistrzostw świata. Taki sam dorobek, czyli 31 punktów, ma też Sébastien Ogier, który z Finlandii nie wyjeżdża w najlepszym humorze. Siedmiokrotny mistrz świata sklasyfikowany został na 20. pozycji. Podczas ostatniego odcinka specjalnego drugiego dnia utknął w śnieżnej zaspie, do rywalizacji wrócił w niedzielę ze sporą karą czasową, ale bez szans na dobry rezultat. Jedynym pocieszeniem jest punkt za piąte miejsce na Power Stage’u.

 

Mimo słabszego wyniku mistrza zespół Toyota Gazoo Racing utrzymał prowadzenie w kategorii producentów. Nad drugą ekipą ma 11 punktów przewagi.

“Prowadzimy w obu klasyfikacjach, więc mamy powody do satysfakcji. Dla zespołu to domowy rajd, więc liczyliśmy na zwycięstwo. Mieliśmy jednak problemy z ustawieniem aut, bo kierowcy cały czas nie byli do końca zadowoleni. Były odcinki specjalne, na których byliśmy szybcy, a na innych nie byliśmy konkurencyjni. Musimy przeanalizować, dlaczego” - stwierdził Latvala.

Szóste miejsce w Arktycznym Rajdzie Finlandii zajął Takamoto Katsuta, który ściga się Yarisem WRC w ramach Toyota Gazoo Racing WRC Challenge Program. Pilotowany przez Dana Barritta Japończyk powtórzy wynik z Rajdu Monte Carlo i utrzymał szóstą lokatę w klasyfikacji generalnej cyklu.

Kolejną imprezą w kalendarzu WRC jest Rajd Chorwacji. Debiutująca w mistrzostwach świata impreza ma się odbyć w dniach 22-24 kwietnia.

Wyniki Arktycznego Rajdu Finlandii
1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 Coupe WRC) 2h03m49.6s
2. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +17.5s
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 Coupe WRC) +19.8s
4. Craig Breen/Paul Nagle (Hyundai i20 Coupe WRC) +52.6s
5. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) +1m01.5s
6. Takamoto Katsuta/Dan Barritt (Toyota Yaris WRC) +1m37.8s
7. Oliver Solberg/Seb Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC) +1m39.0s
8. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) +2m09.0s
9. Gus Greensmith/Elliott Edmondson (Ford Fiesta WRC) +3m39.4s
10. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Volkswagen Polo GTI R5) +6m07.0s
20. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) +11m06.2s