GR News
GR News
GR News
Zwycięstwo TOYOTA GAZOO Racing w Rajdzie Dakar 2022!

 

Zwycięstwo TOYOTA GAZOO Racing w Rajdzie Dakar 2022!

Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel jadący Toyotą GR DKR Hilux T1+ wygrali Rajd Dakar 2022! To drugie zwycięstwo Toyoty Hilux w tej legendarnej imprezie i pierwsze w nowo powołanych Mistrzostwach Świata FIA w Rajdach Terenowych.

Tegoroczny Rajd Dakar po raz trzeci odbywał się w Arabii Saudyjskiej, ale był edycją z wieloma nowościami. Najważniejszą, był oficjalny debiut w rywalizacji nowych aut w specyfikacji T1+. To auta znacznie szybsze niże te, które startowały dotychczas. Mają jeszcze bardziej rozwinięte trzy cechy, które są kluczowe w terenie, czyli mocniejsze turbodoładowane silniki, większe koła i jeszcze lepsze zawieszenie o większym skoku.

Rajd Dakar 2022 był pierwszym prawdziwym sprawdzianem dla nowych konstrukcji i co nie mniej istotne stanowił także pierwszą w historii rundę nowego cyklu, czyli Rajdowych Mistrzostw Świata FIA w Rajdach Terenowych.

Toyota Hilux jest najlepsza
W nowych warunkach rywalizacji idealnie spisała się kultowa terenowa konstrukcja Toyoty, czyli niezniszczalny Hilux. W swojej rajdowej wersji, przygotowanej przez TOYOTA GAZOO Racing pod kryptonimem GR DKR Hilux T1+, pick-up Toyoty wygrał 6 z 13 odcinków specjalnych i 14 razy stawał na podium, a na 9. etapie Toyoty zajęły całe podium!

Trzykrotnie połowę stawki w TOP10 na danym etapie stanowiły Hiluxy. Sześć razy w TOP10 podziwialiśmy cztery Toyoty Hilux, trzy razy trzy auta japońskiego producenta i raz w klasyfikacji etapu dwa Hiluxy dotarły w pierwszej dziesiątce. To wyraźnie pokazuje dominację Toyoty GR DKR Hilux T1+.

Ostatni, 12. etap Rajdu Dakar liczył "zaledwie" 164-kilometrowy odcinek specjalny. Najlepiej z trasą finałowego odcinka specjalnego poradził sobie duet Henk Lategan i Brett Cummings w Hiluxie z numerem 225. Załoga z RPA startowała zaledwie drugi raz w tym najtrudniejszym rajdzie świata i osiągnęła swój cel, czyli metę.

Rajd Dakar udowadnia, że nowicjusze nie mają łatwego zadania, o czym przekonali się właśnie Lategan i Cummings. Pomimo, iż prezentowali znakomite tempo, wygrywając dwa etapy i raz zajmując drugie miejsce, nie ominęły ich problemy i ostatecznie ukończyli rajd na 31. pozycji.

Henk Lategan: " Mamy naprawdę pełne doświadczenie Dakaru. Od najwyższych osiągnięć, czyli wygrania etapu na początku, po najniższe niepowodzenia, czyli siedzenie do zmroku na pustyni. Wczoraj wieczorem byliśmy trochę przygnębieni po kłopotach, jakie mieliśmy na 11. etapie, ale dziś rano obudziliśmy się i postanowiliśmy dać z siebie wszystko na ostatnim odcinku. Musieliśmy wyprzedzać sporo samochodów i niestety w pewnym momencie przebiliśmy oponę. Myśleliśmy, że to koniec naszych szans na drugie etapowe zwycięstwo, ale naprawdę mocno naciskaliśmy do samego końca i udało nam się odnieść zwycięstwo na ostatnim etapie."

Liderzy od początku do końca
Przez całą trasę rajdu o długości ponad ośmiu tysięcy kilometrów nie zawiedli zarówno liderzy zespołu TOYOTA GAZOO Racing Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, jak i ich nowa TOYOTA Hilux GR DKR T1+. Po wygraniu dwóch pierwszych odcinków specjalnych i objęciu prowadzenia w rajdzie nie oddali go do samego końca.

Dla Al-Attiyah to czwarty triumf w Rajdzie Dakar, trzeci z Mathieu Baumelem i drugi z zespołem TOYOTA GAZOO Racing. Katarski kierowca jest już weteranem Rajdu Dakar, to był już jego osiemnasty start, z czterema zwycięstwami (2022, 2019, 2015, 2011), pięcioma drugimi miejscami (2021, 2020, 2018, 2016, 2010) i jednym trzecim miejscem (2014). Jego francuski pilot ma za sobą bogatą historię - piętnaście startów w Rajdzie Dakar, z czego trzy zakończone wygraną. 

Nasser Al-Attiyah: "To niesamowite uczucie wygrać Dakar! Prowadziliśmy od samego początku i udało nam się kontrolować tempo przez cały rajd, co sprawiło, że to było niesamowite zwycięstwo. Chciałbym podziękować TOYOTA GAZOO Racing i wszystkim naszym sponsorom za wsparcie. Chciałbym również podziękować naszemu szefowi zespołu i kierownikowi technicznemu, Glynowi Hallowi, za zbudowanie tego fantastycznego nowego Hiluxa T1+. To był niesamowity Dakar i jestem niezmiernie szczęśliwy."

Także Giniel de Villiers i Dennis Murphy nie podejmowali zbędnego ryzyka na finałowej próbie. Kończąc ją na 12. miejscu zajęli bardzo dobre 5. miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu.

Giniel de Villiers: " Rzeczywiście, ostatni etap był bardzo stresujący, z wieloma trudnymi punktami nawigacyjnymi. Stephane (Peterhansel) dogonił nas w pewnym momencie, gdy znaleźliśmy drogę. Szczęśliwie dla niego, ale my musieliśmy zawracać kilka razy, aby znaleźć trasę. Tak więc, skomplikowana nawigacja była nawet na ostatnim etapie. Ostatecznie zajęliśmy 5. miejsce w klasyfikacji generalnej i choć jestem trochę rozczarowany, że nie znalazłem się na podium, to bardzo cieszę się z sukcesu Nassera i Mathieu. Samochód był bardzo dobrze przygotowany, a zespół wykonał świetną robotę przy jego serwisowaniu i jestem naprawdę szczęśliwy, że jestem tu na mecie."

Drugi start i drugą metę w legendarnym maratonie zaliczył Shameer Variawa. W 2021 roku ukończył rajd na 21. pozycji, a tym razem zdobył znacznie lepsze  15. miejsce.

Shameer Variawa: "Wspaniale jest być tutaj, ponieważ mieliśmy trochę stresu na starcie odcinka. Dojechaliśmy jednak do końca i cieszę się, że udało mi się ukończyć mój drugi Dakar; Daniego pierwszy. Jestem naprawdę szczęśliwy i wrócimy tu w przyszłym roku".

To jednak nie koniec wyliczanki zwycięskich Toyot, które startowały w Rajdzie Dakar. Znakomitym wynikiem popisał się Saudyjczyk Yazeed Al-Rajhi, pilotowany przez Brytyjczyka Michaela Orr, którzy wprowadzili swojego Hiluxa na 3. miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu. To oznacza trzy Toyoty Hilux w TOP10 klasyfikacji końcowej i dwie na podium!

9. wygrana z rzędu seryjnym Land Cruiserem
Świetnie spisali się także przedstawiciele drugiego fabrycznego zespołu Toyoty, tym razem w kategorii aut produkcyjnych.

Zespół Team Land Cruiser Toyota Auto Body od 1995 roku wystawia produkcyjne Toyoty Land Cruiser na próbę tego najtrudniejszego terenowego maratonu. Nieznacznie zmodyfikowane seryjne Toyoty serii J8, J10 i J20 przez lata udowadniały trwałość i  niezawodność konstrukcji.

Aktualnie honoru marki broni model Land Cruiser VDJ200, którym w tym roku Akira Miura i Laurentem Lichtleuchter wywalczyli dla Toyoty dziewiąte z rzędu zwycięstwo w kategorii aut produkcyjnych. Dzisiaj Miura i Lichtleuchter zajęli 51. miejsce, kończąc cały rajd na rewelacyjnym 38. miejscu w klasyfikacji generalnej. To wynik równie warty podkreślenia, co wygrana wśród aut produkcyjnych, ponieważ seryjny Land Cruiser świetnie poradził sobie w walce z wieloma o wiele mocniejszymi prototypowymi konstrukcjami.

Niewiele gorzej spisała się druga załoga zespołu Team Land Cruiser Toyota Auto Body w składzie Ronald Basso i Jean Michel Polato. Duet zajął 2. miejsce w klasyfikacji aut produkcyjnych i 43. wśród wszystkich samochodów.

Klasyfikacja Rajd Dakar 2022 - Samochody:
1. Nasser Al-Attiyah / Matthieu Baumel Toyota GR DKR Hilux 38:33.03
2. Sebastien Loeb / Fabian Lurquin BRX Hunter T1+ +27.46
3. Yazeed Al-Rajhi / Michael Orr Toyota Hilux Overdrive +1:01.13
4. Orlando Terranova / Daniel Oliveras Carreras BRX Hunter T1+ +1:27.23
5. Giniel De Villiers / Dennis Murphy Toyota GR DKR Hilux +1:41.48
6. Jakub Przygoński / Timo Gottschalk Mini John Cooper Works Buggy +1:53.06
7. Mathieu Serradori / Loic Minaudier Century CR6 +2:32.05
8. Sebastian Halpern / Bernardo Graue Mini John Cooper Works Buggy +2:38.26
9. Mattias Ekstrom / Emil Bergkvist Audi RS Q e-tron +2:42.11
10. Władymir Wasiliew / Oleg Uperenko BMW X5 +3:02.21
...
15. Shameer Variawa / Danie Strassen Toyota GR DKR Hilux +3.55.33
...
31. Henk Lategan / Brett Cummings Toyota GR DKR Hilux +11.51.21

...
38. Akira Miura / Laurent Lichtleuchter Toyota Land Cruiser VDJ200 +17.21.03
...
43. Ronald Basso / Jean Michel Polato Toyota Land Cruiser VDJ200 +21.13.16