
29-04-2025
Pojedynek GR Supry i GR Yarisa - podsumowanie 1. rundy TOYOTA GR CUP 2025
Inauguracja czwartego sezonu TOYOTA GR CUP na słynnym Torze Poznań była niezwykle widowiskowa i emocjonująca. Walkę o tysięczne sekund toczyło pomiędzy sobą ponad 140 zawodników, z mocną reprezentacją kierowców aut marki Toyota.
Rozgrywana od 2022 roku seria TOYOTA GR CUP powstała z myślą o polskich właścicielach sportowych samochodów, w szczególności z linii GR i GRMN. Inicjatywa rozpoczęta przez TOYOTA GAZOO Racing Polska szybko zyskała uznanie, a dostępna i otwarta formuła popularnych imprez track day z roku na rok przyciąga coraz większą liczbę miłośników marki.
Oficjalne rozpoczęcie czwartego sezonu TOYOTA GR CUP odbyło się na największym i najnowocześniejszym torze wyścigowym w Polsce - Torze Poznań, na którym odbywają się liczne profesjonalne międzynarodowe serie wyścigowe. Wśród uczestników imprezy Race Cup i Classicauto Cup, podczas których rozgrywana była 1. runda oficjalnego markowego pucharu TOYOTA GAZOO Racing Polska, można było podziwiać zróżnicowaną reprezentację miłośników marki Toyota.
TOYOTA GAZOO Racing otwiera drogę do wygrywania
Tor Poznań stał się w Polsce wyznacznikiem osiągów sportowych samochodów i umiejętności ich kierowców. Obiekt jako jedyny posiada homologację dla międzynarodowych serii wyścigowych, a kierowcy bardzo lubią ten tor z jego długimi i szybkimi zakrętami. Często można spotkać na nim najszybsze sportowe samochody kategorii GT3, czy LMP3, a gościły na nim także potężne wyścigowe ciężarówki.
Coraz więcej kierowców staje do rywalizacji na Torze Poznań, by pokonywać swoimi autami kolejne bariery czasowe i urywać z każdego kolejnego okrążenia dziesiąte, setne, a nawet tysięczne sekundy. W tym gronie świetnie spisują się kierowcy rywalizujący w sportowych autach Toyoty z linii GR, która od początku powstała z myślą o jak najwyższych sportowych osiągach.
Na Torze Poznań 26 kwietnia rywalizowało ponad 140 uczestników, a samochody Toyoty stanowiły jedną z najliczniej reprezentowanych marek. W TOP10 zawodów znalazło się pięć Toyot, w tym trzy GR Supry i dwa GR Yarisy. Kierowcy w GR Suprach wykręcili tego dnia drugi, czwarty i dziesiąty wynik, świetnie sobie radząc także w kategorii RWD dla aut z napędem na tylne koła. Z kolei kierowcy GR Yarisów zdobyli odpowiednio piąty i siódmy rezultat, dominując w kategorii AWD dla aut z napędem na cztery koła. Mocna stawka kierowców w autach z linii GAZOO Racing udowodniła, jako bardzo konkurencyjne są to konstrukcje, ustępując tylko dużo mocniejszym autom GT2 i GT3.
GR Supra, czy GR Yaris?
Najszybszą Toyotą na Torze Poznań do tej pory była GR Supra. Piąta generacja modelu okazała się bardzo udanym wyścigowym autem, którego wyczynowa wersja GT4 odnosi liczne sukcesy na torach całego świata. Przy suchej i słonecznej pogodzie zgodnie z oczekiwaniami i tym razem triumfowała GR Supra prowadzona przez Sławomira Miąsko, któremu udało się przełamać barierę 1 minuty 40 sekund okrążenia na Torze Poznań. Dla Miąsko był to także pierwszy triumf w grupie TOYOTA GR OPEN CUP, przed Łukaszem Leśniewiczem i Ireneuszem Ludwiniakiem, również w GR Suprach.
Dominację GR Supry na profesjonalnym i szybkim Torze Poznań udało się do tej pory przełamać tylko raz, podczas jesiennej rundy TOYOTA GR CUP w bardzo trudnych deszczowych warunkach. Swoją przewagę pokazał wtedy doskonały napęd na cztery koła montowany w GR Yarisach.
Wysoki poziom sportowy kierowców oraz rewelacyjne osiągi sprawiają jednak, że GR Yarisy są coraz częściej bardzo blisko GR Supry nawet na szybkich torach. Na Torze Poznań udowodnił to młody i bardzo utalentowany Piotr Orcholski w GR Yarisie, który był blisko przekroczenia czasu 1 minuty 40 sekund okrążenia i w klasyfikacji generalnej ustąpił tylko Miąsko i Leśniewiczowi w GR Suprach. Orcholski odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w grupie TOYOTA GR YARIS CUP, przed drugim Dariuszem Kośmiderem i trzecim Tomaszem Sendrowskim.
W klasie Toyota GR Yaris Stock Cup (dla aut z mniejszym zakresem przeróbek) świetnie spisał się Olek Brzeziński, który nie tylko zwyciężył w klasie, ale był także czwartym najszybszym kierowcą GR Yarisa na torze tego dnia. Drugie miejsce w klasie zajęła Monika Kalarus, a trzeci był Marek Brzozowski.
Więcej szans na walkę o tytuł
W TOYOTA GR CUP każdy miłośnik sportowych aut marki znajdzie odpowiednią dla siebie klasyfikację. Dla aut Toyoty spoza linii GR, samochodów marki Lexus, czy kultowych sportowych konstrukcji stworzono odpowiednie grupy i klasy.
W grupie Race & Fun dla pozostałych modeli aut Toyoty i Lexusa triumfował Michał Bilski w Toyocie MR2 Mk2, zwyciężając także w klasie Time-Attack (dla aut z silnikami o pojemności do 3 litrów). Drugie miejsce w grupie zdobył Łukasz Piąkowski, a trzeci był Piotr Maz, obaj w Toyotach GT86.
W nowo utworzonej grupie TOYOTA YOUNGTIMER CUP dla aut marek Toyot i Lexus wprowadzonych do produkcji przed końcem 2000 roku, prowadzonej wspólnie z Classicauto Cup, pierwsze zwycięstwo odniósł Wojciech Jórga Toyotą Celica GT Mk6, przed Łukaszem Traczem w Yarisie TS Mk1 i Janem Biegoniem w MR2 Mk1. Jórga i Tracz zajęli również odpowiednio drugie i trzecie miejsce w klasie Time-Attack.
Walka o wygraną w TOYOTA GR CUP DIGITAL
Uczestników serii track day TOYOTA GR CUP czeka teraz chwila przerwy przed następną rundą. 5 lipca rywalizacja przeniesie się na zlokalizowany na terenie dawnego lotniska w Kamieniu Śląskim Tor Silesia Ring.
Ten czas wszyscy miłośnicy sportowych aut marki Toyota mogą wykorzystać na walkę o tytuły i nagrody w oficjalnej e-motorsportowej serii TOYOTA GAZOO Racing Polska, cyklu TOYOTA GR CUP DIGITAL.
W dniach 5-18 maja rozegrana będzie 1. runda serii na wirtualnym torze Road Atlanta Grand-Prix, a zmagania w serii rozpoczną się za kierownicą Toyoty Camry TRD.
Z kolei w dniach 2-15 czerwca rywalizacja w simracingu przeniesie się na Daytona Int. Raceway, gdzie przed graczami zostanie wysoko postawiona poprzeczka, bo do dyspozycji będą mieli auto wyścigowe serii NASCAR - Toyotę Camry.
Platformą do prowadzenia rozgrywek w TOYOTA GR CUP DIGITAL jest popularna gra Forza Motorsport. Uczestnikiem zmagań może być osoba posiadająca polskie obywatelstwo, która ukończyła 15 lat. Dla uczestników TOYOTA GR CUP DIGITAL 2025 przewidziano nagrody rzeczowe oraz możliwość spędzenia wyjątkowego dnia na torze ze sportowymi autami marki Toyota.