GR News
GR News
GR News
Toyota jedzie do Chile po kolejne zwycięstwo

 

Toyota jedzie do Chile po kolejne zwycięstwo

Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team chce zdobyć kolejny sukces na południowoamerykańskiej ziemi. Po zwycięstwie w Rajdzie Paragwaju przyszedł czas na Rajd Chile, który w dniach 11-14 września stanowić będzie 11. rundę Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2025 - WRC.

Po podwójnym zwycięstwie w wymagającym debiucie w Rajdzie Paragwaju zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) wyrusza w podróż przez Andy do Chile. Przed drugą południowoamerykańską rundą TGR-WRT ma solidną przewagę 100 punktów w klasyfikacji producentów i aż trzy załogi na prowadzeniu w klasyfikacji kierowców oraz pilotów.

„Rajd w Paragwaju nie był łatwy, ale ostateczny wynik był naprawdę dobry dla naszego zespołu. Prowadzenie w klasyfikacji producentów z przewagą 100 punktów jest komfortowe, ale to są rajdy i przed nami jeszcze cztery imprezy, więc nic nie jest jeszcze przesądzone. Również w klasyfikacji kierowców wyniki są niezwykle wyrównane i chcemy dać wszystkim trzem naszym zawodnikom jak największe szanse na zwycięstwo. Rajd Chile jest wszystkim lepiej znany, ponieważ trasa jest dokładnie taka sama jak w zeszłym roku. Wiemy więc, czego możemy się spodziewać. Kierowcy lubią tamtejsze drogi, a w zeszłym roku był to dla nas dobry rajd. Mam nadzieję, że i tym razem uda nam się powtórzyć tam sukces” - mówi Juha Kankkunen, zastępca szefa zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.

Trzy Toyoty GR YARIS Rally1 na prowadzeniu w WRC
W punktacji kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) prowadzi Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina. Załoga Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 33 otwiera listę zgłoszeń Rajdu Chile i jako pierwsza ruszy do rywalizacji na szutrowych odcinkach specjalnych.

Siedem punktów za Evansem i Martinem, na drugiej pozycji znajduje się załoga Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 69 Kalle Rovanpery, pilotowanego przez Jonne Halttunena. Fiński duet wystartuje tym samym z drugiej pozycji w Rajdzie Chile.

Trzecią załogą w klasyfikacjach indywidualnych WRC jest duet z Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 17 Sébastien Ogier, pilotowany przez Vincenta Landaisa. Ogier jako zwycięzca poprzedniej rundy Rajdu Paragwaju, stawiany jest w gronie faworytów do wygranej. Dla ośmiokrotnego rajdowego mistrza świata start w Chile będzie 200. rajdem WRC w karierze. Ogier stanie się tym samym drugim kierowcą w historii WRC, który osiągnie ten imponujący wynik. Pierwszym jest aktualny szef zespołu TGR-WRT Jari-Matti Latvala.

W Rajdzie Chile ponownie będzie można podziwiać pełny i bardzo mocny skład TGR-WRT. Pięć samochodów Toyota GR YARIS Rally1 będzie reprezentować barwy GAZOO Racing. Takamoto Katsuta, pilotowany przez Aarona Johnstona, zasiądzie za kierownicą czwartego samochodu TGR-WRT z nr startowym 18. Z kolei Sami Pajari, pilotowany przez Marko Salminena, będzie rywalizował w ramach zespołu TGR-WRT2, prowadząc Toyotę GR YARIS Rally1 z nr 5.

Toyota GR Yaris Rally2 liderem WRC2
W kategorii WRC2 liderem klasyfikacji generalnej jest Oliver Solberg, który ma szansę zapewnić sobie tytuł mistrza świata już podczas Rajdu Chile. Kierowca Toyoty GR Yaris Rally2 z zespołu Printsport będzie mógł się cieszyć z mistrzowskiego tytułu, jeżeli zwycięży w Chile.

Do rajdu zgłoszono w sumie sześć samochodów Toyota GR Yaris Rally2. Do Solberga dołączą Jan Solans i Diego Domínguez z zespołu Teo Martín Motorsport, Kajetan Kajetanowicz z polskiego zespołu Rallylab Technology, Marco Bulacia z Delta Rally oraz Alejandro Galanti z TOYOTA GAZOO Racing Paraguay.

Dwa rajdy połączone w jeden
Rajd Paragwaju i Rajd Chile są określone w przepisach jako rajdy powiązane. Oznacza to, że elementy układu przeniesienia napędu, takie jak skrzynia biegów i mechanizmy różnicowe, muszą być zaplombowane i używane podczas obu imprez. To spore wyzwanie zarówno dla samych pojazdów, jak i ich odpowiedniego serwisu.

Zespół TGR-WRT po Rajdzie Paragwaju miał tylko trzy dni na inspekcję i serwis pięciu Toyot GR YARIS Rally1. Auta zostały po nim przetransportowane drogą lądową na odległość około 2500 kilometrów do chilijskiego miasta Concepción, do bazy Rajdu Chile.

Szutrowe drogi w lasach regionu Biobío, otaczającego portowe miasto Concepción nad Pacyfikiem, łączą szybkie i techniczne odcinki z mieszanką gładkich i wyboistych nawierzchni. Trasa rajdu jest identyczna, jak w 2024 roku i liczy łącznie ponad 306 kilometrów odcinków specjalnych, a łączny dystans rajdu z odcinkami dojazdowymi przekracza 1200 kilometrów.

Rajd rozpocznie się w czwartek 11 września od odcinka testowego i ceremonii startu w Concepción. W piątek 12 września rozegrane będą dwie pętle składające się z trzech odcinków specjalnych, przedzielone południowym serwisem. Sobota 13 września będzie najdłuższym dniem rajdu, z 139,2 km odcinków specjalnych do pokonania w dwóch pętlach po trzy odcinki, rozdzielonych serwisem. Z kolei w niedzielę, ostatnim dniu rajdu, zawodnicy zmierzą się z trasą dwóch odcinków przejeżdżanych dwukrotnie, bez serwisu w przerwie.