
08-09-2025
Toyota jedzie do Chile po kolejne zwycięstwo
Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team chce zdobyć kolejny sukces na południowoamerykańskiej ziemi. Po zwycięstwie w Rajdzie Paragwaju przyszedł czas na Rajd Chile, który w dniach 11-14 września stanowić będzie 11. rundę Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2025 - WRC.
Po podwójnym zwycięstwie w wymagającym debiucie w Rajdzie Paragwaju zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) wyrusza w podróż przez Andy do Chile. Przed drugą południowoamerykańską rundą TGR-WRT ma solidną przewagę 100 punktów w klasyfikacji producentów i aż trzy załogi na prowadzeniu w klasyfikacji kierowców oraz pilotów.
„Rajd w Paragwaju nie był łatwy, ale ostateczny wynik był naprawdę dobry dla naszego zespołu. Prowadzenie w klasyfikacji producentów z przewagą 100 punktów jest komfortowe, ale to są rajdy i przed nami jeszcze cztery imprezy, więc nic nie jest jeszcze przesądzone. Również w klasyfikacji kierowców wyniki są niezwykle wyrównane i chcemy dać wszystkim trzem naszym zawodnikom jak największe szanse na zwycięstwo. Rajd Chile jest wszystkim lepiej znany, ponieważ trasa jest dokładnie taka sama jak w zeszłym roku. Wiemy więc, czego możemy się spodziewać. Kierowcy lubią tamtejsze drogi, a w zeszłym roku był to dla nas dobry rajd. Mam nadzieję, że i tym razem uda nam się powtórzyć tam sukces” - mówi Juha Kankkunen, zastępca szefa zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Trzy Toyoty GR YARIS Rally1 na prowadzeniu w WRC
W punktacji kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) prowadzi Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina. Załoga Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 33 otwiera listę zgłoszeń Rajdu Chile i jako pierwsza ruszy do rywalizacji na szutrowych odcinkach specjalnych.
Siedem punktów za Evansem i Martinem, na drugiej pozycji znajduje się załoga Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 69 Kalle Rovanpery, pilotowanego przez Jonne Halttunena. Fiński duet wystartuje tym samym z drugiej pozycji w Rajdzie Chile.
Trzecią załogą w klasyfikacjach indywidualnych WRC jest duet z Toyoty GR YARIS Rally1 z nr 17 Sébastien Ogier, pilotowany przez Vincenta Landaisa. Ogier jako zwycięzca poprzedniej rundy Rajdu Paragwaju, stawiany jest w gronie faworytów do wygranej. Dla ośmiokrotnego rajdowego mistrza świata start w Chile będzie 200. rajdem WRC w karierze. Ogier stanie się tym samym drugim kierowcą w historii WRC, który osiągnie ten imponujący wynik. Pierwszym jest aktualny szef zespołu TGR-WRT Jari-Matti Latvala.
W Rajdzie Chile ponownie będzie można podziwiać pełny i bardzo mocny skład TGR-WRT. Pięć samochodów Toyota GR YARIS Rally1 będzie reprezentować barwy GAZOO Racing. Takamoto Katsuta, pilotowany przez Aarona Johnstona, zasiądzie za kierownicą czwartego samochodu TGR-WRT z nr startowym 18. Z kolei Sami Pajari, pilotowany przez Marko Salminena, będzie rywalizował w ramach zespołu TGR-WRT2, prowadząc Toyotę GR YARIS Rally1 z nr 5.
Toyota GR Yaris Rally2 liderem WRC2
W kategorii WRC2 liderem klasyfikacji generalnej jest Oliver Solberg, który ma szansę zapewnić sobie tytuł mistrza świata już podczas Rajdu Chile. Kierowca Toyoty GR Yaris Rally2 z zespołu Printsport będzie mógł się cieszyć z mistrzowskiego tytułu, jeżeli zwycięży w Chile.
Do rajdu zgłoszono w sumie sześć samochodów Toyota GR Yaris Rally2. Do Solberga dołączą Jan Solans i Diego Domínguez z zespołu Teo Martín Motorsport, Kajetan Kajetanowicz z polskiego zespołu Rallylab Technology, Marco Bulacia z Delta Rally oraz Alejandro Galanti z TOYOTA GAZOO Racing Paraguay.
Dwa rajdy połączone w jeden
Rajd Paragwaju i Rajd Chile są określone w przepisach jako rajdy powiązane. Oznacza to, że elementy układu przeniesienia napędu, takie jak skrzynia biegów i mechanizmy różnicowe, muszą być zaplombowane i używane podczas obu imprez. To spore wyzwanie zarówno dla samych pojazdów, jak i ich odpowiedniego serwisu.
Zespół TGR-WRT po Rajdzie Paragwaju miał tylko trzy dni na inspekcję i serwis pięciu Toyot GR YARIS Rally1. Auta zostały po nim przetransportowane drogą lądową na odległość około 2500 kilometrów do chilijskiego miasta Concepción, do bazy Rajdu Chile.
Szutrowe drogi w lasach regionu Biobío, otaczającego portowe miasto Concepción nad Pacyfikiem, łączą szybkie i techniczne odcinki z mieszanką gładkich i wyboistych nawierzchni. Trasa rajdu jest identyczna, jak w 2024 roku i liczy łącznie ponad 306 kilometrów odcinków specjalnych, a łączny dystans rajdu z odcinkami dojazdowymi przekracza 1200 kilometrów.
Rajd rozpocznie się w czwartek 11 września od odcinka testowego i ceremonii startu w Concepción. W piątek 12 września rozegrane będą dwie pętle składające się z trzech odcinków specjalnych, przedzielone południowym serwisem. Sobota 13 września będzie najdłuższym dniem rajdu, z 139,2 km odcinków specjalnych do pokonania w dwóch pętlach po trzy odcinki, rozdzielonych serwisem. Z kolei w niedzielę, ostatnim dniu rajdu, zawodnicy zmierzą się z trasą dwóch odcinków przejeżdżanych dwukrotnie, bez serwisu w przerwie.